Studio
Onze studio gebruikt de modernste DAW/VST techniek. Daardoor zijn alle typen geluidsbewerking mogelijk. Naast de bekende basisbewerkingen o.a.:
• Restauratie van bestaande opnamen, noise/plop/click verwijderen
• Oplossen van faseproblemen (multi-miked opnamen)
• Tempo-, groove- en transient editing
• Vocals editing (pitch, formant, expressie), harmonising en vocoid bewerkingen
• Parallel processing
• MIDI-based (triggered) support tracks
• Convoluties
• Psycho-akoestiek, sample-delays, stereo of mid-side editing, surround plaatsing
• Vintage equipment simulaties (amps, consoles, tape, tube, leslie)
• Demixing en remixing
(meer)
> Klik hier voor info over onze monitoring
SONAR Producer X3f, ASIO latency <2 msec, Zoom R24, Z3TA2.0, NI-B4II, Cakewalk Synths, Truepiano, Lounge Lizard EP-4, Strum Acoustic, Addictive Drums-2, DSF (Winds&Brass, Orchestral strings & Vintage Keyboards), Peti, Church Organ 2.0, Melodyne Studio, VKFX, Nomad Blue Tube, Leslie 122/147, TH2 Randall/Brunetti, Prochannel Console&Tape emulation, Variety of Sounds (Ferric-TDS, BootEQ LF shaping, Tessla-PRO, Nasty-DLA, Slick-HDR), Platinumears-IQ4, Bètabugs, Molot, Limiter No.6, Lexicon, Breverb, PerfectSpace, SRS-WOW, TCHelicon VoiceworksPlus, TAL-vocoder, RS-MET Elliptical/Chebychev/Linkwitz-Riley filtering, Edirol-PCR800, Yamaha PSR-S970, Goldwave, Audicity, Sony SS-G1, Audio Professional AP50, Yamaha NS-10M studio, NS-10mm, Auratone-5C, Sennheiser HD600, JBL L8400P, Sony TA-E86/TA-N86B
Studio
Sinds de introductie van de CD (in 1982) is digitale geluidbewerking nóg verder verbeterd: In een moderne studio wordt geluid met minimaal 44.1 kHz/24 bits gesampled. Dat is 256 maal nauwkeuriger dan op een CD.
Daarmee hangt geluidskwaliteit eigenlijk alleen nog maar af van vakmanschap en de gebruikte randapparatuur. Wat dat laatste betreft: de huidige A/D converters zijn ongelooflijk snel (tot 384 kHz, 64 bits) en hebben een ruisniveau dat zich kan meten met high-end analoge voorversterkers.
Maar voor sommigen heeft geluidsbewerking in het digitale domein nog een negatief imago.
Want: ' Analoog klinkt warmer...' en ' Vinyl heeft meer karakter...'
De realiteit is dat de digitale technologie van nu écht superieur is aan al het voorgaande;
Die fantastische buizenversterker uit 1978, waarop u naar volle tevredenheid de CD-speler heeft aangesloten ?..... FLAC/AIFF music streaming ?.... Ook zo onder de indruk van Dolby Atmos in een goede bioscoop ?
Allemaal digitaal !!
Inderdaad is moderne techniek op zich nog geen garantie voor kwaliteit. Met de beste digitale camera en megaveel pixels kun je ook hele slechte foto's maken. Net als bij ieder ander gereedschap maakt het namelijk nogal wat uit hoe je het gebruikt. En vooral wat je ermee maakt. Zo zijn er CD's die door matige 'remastering' niet kunnen tippen aan de originele LP.
Maar als je zweert bij de warme sound van 'analoog', dan is dat tegenwoordig gewoon een kwestie van kiezen:
Met digitale technologie zijn simulaties van 'vintage equipment' mogelijk. Daarbij worden b.v. bewust filtering, tape hiss, verzadiging en flutter geïntroduceerd. Of transienten beïnvloed, klankkleur warmer gemaakt en boventonen toegevoegd zoals buizenversterker en scheidingstrafo dat zouden doen.
Dat leidt tot overtuigende resultaten. Tegelijkertijd biedt de nieuwe standaard een kristalheldere weergave zonder faseproblemen, ruis of brom, tot ver buiten het hoorbare gebied.
Sound Matters
Vanwege de geluidskwaliteit en de extra mogelijkheden werkt iedere professionele studio tegenwoordig digitaal. Het hart van de geluidsbewerking is een krachtige computer met speciale DAW software.
Hierdoor is studiotechniek goedkoop geworden en niet langer het exclusieve domein van platenmaatschappijen en grote artiesten. Met precies diezelfde software wordt meer en meer muziek gemaakt in eenvoudige en kleinschalige 'homestudios'.
Sound Matters is zo'n homestudio. Dat brengt wat beperkingen met zich mee. Zo kunnen wij bijvoorbeeld geen groot koor huisvesten. Voor zo'n opname werken we samen met anderen.
Maar daar staan voordelen tegenover. Als je geen duur studiogebouw hebt, hoeft het ook niet elke dag te worden volgeboekt. Een project is dus niet beperkt tot gereserveerde 'studiodagen'. Als de zangeres toevallig niet bij stem is maken we gewoon een nieuwe afspraak. Dat maakt een productie ontspannen, beter en veel creatiever.
Kleinschalig maakt flexibel. Indien gewenst bieden we een combinatie van studio-engineering en productie of musical coaching. Dat maakt ons een goede partner voor amateurgezelschappen en beginnende solisten/bands. Voor als inspiratie nog vorm moet krijgen. Of als het budget beperkt is maar de lat toch hoog ligt. Want onze kosten zijn weliswaar lager, maar we bieden wél dezelfde techniek en geluidskwaliteit als een 'grote' studio.