Horeca - Meer over volume

Tegenwoordig zijn geluidsinstallaties erg krachtig. Met die ene volumeknop bepaal jij of de muziek op de achtergrond blijft of alles en iedereen wordt weggeblazen. Da’s een hele verantwoording! De volgende informatie kan je helpen hier bewuster mee om te gaan.


Gehoorschade
Bij te lange blootstelling aan hard geluid raken de trilhaartjes in je binnenoor onherstelbaar beschadigd. De langzame verandering merk je eerst niet eens. Maar op een bepaald moment wordt bijvoorbeeld een gesprek moeilijker te volgen, zeker als er ook ander geluid is. Uiteindelijk kan gehoorschade zich heel extreem ontwikkelen tot een vrijwel volledig functieverlies.
Het gemene aan gehoorschade is dat het langzaam opstapelt. Je kunt er jaren redelijk goed mee blijven functioneren. Maar naarmate je ouder wordt (en je gehoor toch al verslechtert) wordt het echt een probleem. En dan kun je niets meer veranderen aan hoe je 20 jaar eerder met hard geluid bent omgegaan.

Een tweede risico is Tinnitus; de zogenaamde piep in je oor. Ons binnenoor heeft een fascinerend stukje techniek in huis waarbij actieve trilhaartjes feedback geven aan de passieve (sensorische) trilhaartjes. Door deze feedback verbetert het onderscheidend vermogen van ons gehoor (een vergelijkbaar principe wordt ook in elektronische audio-versterkers gebruikt). Als dit systeem van slag raakt neem je fantoomgeluiden waar.
Zulke Tinnitus kan plotseling ontstaan. Zelfs door een eenmalig hard geluid. Als je geluk hebt gaat het na een tijdje weer over. Maar er zijn mensen die er de rest van hun leven door geplaagd worden.

Gehoorschade kost patiënten veel energie. Bijvoorbeeld door dingen telkens opnieuw te moeten vragen of allerlei misverstanden mee te maken. De omgeving reageert vaak met ongeduld en onbegrip. Omdat gesprekken niet meer te volgen zijn raakt men in een sociaal isolement. Dit gevoel buiten de maatschappij te staan, of te moeten leven met een piep of ruis in je oor die nooit meer overgaat, is emotioneel erg belastend.

We willen en kunnen je tot niets verplichten. Maar denk er eens goed over na waarom muziekvolumes in het uitgaansleven zo hoog moeten zijn: In de jaren '70-'80 hadden we zulke krachtige muziekinstallaties niet en was het ook gezellig. Is dit risico (voor jezelf en voor je klanten) echt een onderdeel van jouw verdienmodel?

image


Volume kiezen is sfeer bepalen

50-60 dB(A)
50 dB(A) is een laag volume. Zelfs in een restaurant kan de achtergrondmuziek te zacht staan. Dan zijn gesprekken aan andere tafels gewoon te verstaan. Best ongemakkelijk!
60-65 dB(A) is een mooi volume voor achtergrondmuziek.

70 dB(A)
In een restaurant is dit al aan de luide kant. In een trendy setting kan het nog wel, mits je goede spreiding hebt. Want bij een gemiddelde van 70 kun je dat tafeltje in de hoek niet opzadelen met 85 dB(A). Voor een kroeg is 70 dB(A) een bescheiden volume. Prima geschikt voor de inloop van een receptie. Muziek is duidelijk hoorbaar maar het gesprek krijgt nog de ruimte.

70-80 dB(A)
Dit is het bereik waarin muziek concurreert met het publieksrumoer. Als je de muziek harder zet, gaat het volume van pratend publiek mee omhoog. Want praten doen ze toch. Bij 80 dB is de muziek inmiddels voelbaar aanwezig en sfeerbepalend.
80 dB(A) vinden mensen met gehoorschade al minder prettig omdat ze het gesprek dan niet goed meer kunnen volgen. Toch is 80 dB(A) voor jong en oud een goed volume als er gefeest wordt. 80 dB(A) is ook een sociaal volume omdat het meeste publiek nog kan kiezen: een gesprek voeren of zich laten meevoeren door de muziek.

80-90 dB(A)
In deze range vindt de omslag plaats naar 'muziek domineert'.
Bij 90 dB(A) moet je van dichtbij in iemands oor roepen om je verstaanbaar te maken. Als je goed wilt snappen hoe ridicuul dat eigenlijk is, moet je dat eens proberen in een stille huiskamer. Tien tegen één dat het je niet in dank wordt afgenomen.
De gesprekken beperken zich bij 90 dB(A) tot korte opmerkingen. Het meest introverte publiek haakt af. Groepsgedrag wordt bepaald door de extraverte types in het gezelschap.
90 dB(A) in een kroeg vind lang niet iedereen even prettig. Ook een groot deel van de jeugd niet. Maar vanwege de sociale druk blijft men: iedereen wil ergens bij horen. En als iedereen in de horeca hoge volumes aanbiedt is er geen goed alternatief.

90-105 dB(A)
Dit zijn volumes waarbij de muziek volledig domineert. De veilige verblijfstijd zonder gehoorbescherming is minder dan drie kwartier.
Dit volume is prima geschikt voor concerten van live-bands, mits gehoorbescherming wordt gedragen. De muziek is nl. veel harder dan het publieksgeluid. Als je dat totaalpakket dempt met goede oordoppen houdt je een redelijk ongestoorde muziekbeleving over. Maar een gesprek is niet goed meer mogelijk. En blootstelling zonder gehoorbescherming is gewoon onveilig.


Normaliseren
Om het volume van je muziek goed te beheersen moet het bronmateriaal genormaliseerd zijn. Dat wil zeggen dat alle nummers in je afspeellijst even hard staan. Als je een streaming dienst gebruikt is dat meestal wel in orde. Maar in een eigen verzameling MP3’s hoeft dat niet zo te zijn. Op internet zijn programma’s te vinden waarmee je MP3’s kunt normaliseren (zg. WAV- of MP3-editors).

> Terug