Horeca - Tips instelling klankkleur

In een rumoerig uitgaanspubliek kun je de middenfrequenties het best een beetje terugnemen. Daardoor zitten muziek en spraak elkaar minder in de weg. Dit verlaagt het volume zonder impact te verliezen.

De tabel geeft suggesties voor je instellingen. Indicatief, want het optimum hangt af van de situatie (akoestiek, hoe druk het is in de zaak, speaker-eigenschappen en spreiding). Je moet dit dus luisterend beoordelen en naar smaak bijstellen.

image


25Hz, Subbas
Soms wordt wat stoer gedaan over hoe laag een installatie kan. Maar onder 35 Hz gebeurt er in de meeste muziek niet zoveel. Het is belastend voor je versterkers, ten koste van weergave bij belangrijkere frequenties. Vaak reageert de akoestiek van je gebouw er negatief op. En als je basreflex woofers hebt is de weergave in dit gebied meestal toch niet nauwkeurig. Onze tip: filter deze laagste frequenties helemaal uit (zet ze zo zacht mogelijk).

35-120Hz, Bas
Het basregister wordt vaak overdreven. Maar een lekkere stevige groove heeft dat helemaal niet nodig. Lage tonen hebben minder akoestische demping, dus ze zijn al luider dan de rest van de muziek. Onze tip: Zet basgeluid niet harder dan het in de muziek bedoeld is (dus 0 dB afwijking op de equalizer). Veel belangrijker dan een luide bas is strakke basweergave. Met een goede punch en correcte timing. Daar heb je een minimale kwaliteit speakers/baswoofers en een goede opstelling voor nodig.

> Meer over basweergave

160-400Hz, Midlaag
Wij adviseren het midlaag iets terug te nemen. Deze frequentieband overlapt met het lage spraakgebied. Hier zit het warme en donkere karakter van de sound. Dat wil je horen als je in een stille huiskamer van de muziek geniet. Maar vanwege de eerder genoemde 'Battle of Sounds' (tussen muziek en spraak) kun je dit gebied beter een beetje opofferen. De muziek wordt er transparanter van.

300-1200Hz, Spraak
De zang in muziek concurreert direct met de spraak van het aanwezige publiek. Ook veel muziekinstrumenten zitten deels in dit gebied (gitaren, blaasinstrumenten, drums, toetsen). Om meer ruimte te maken voor de gezelligheid onder jouw bezoekers, kun je deze frequenties het best een beetje terugnemen.

1800-5000Hz, Presence
Deze frequentieband wordt 'presence' genoemd. Hierin zitten veel karakter-bepalende elementen van de muziek. Zoals timing van inzetten, herkenbaarheid van instrumenten en de verstaanbaarheid van zang. Als je hier enkele decibels meer geeft is de muziek veel duidelijker aanwezig. Zonder dat dit in het totaalgeluid veel ruimte inneemt. Dit is tevens een goede compensatie voor de extra akoestische demping van hoge tonen.

10000 Hz, hoge tonen
Ook deze frequentieband kun je gerust wat extra versterken, om zo te compenseren voor de hogere demping. Hier zit de zg. 'sizzle' van het geluid; Dat zijn de s-klanken van zang en b.v. de sissende naklank van high-hats uit het drumstel. Je kunt deze frequentieband versterken tot zulke geluiden te dominant worden.

15000-20000Hz, hoge tonen
In de HiFi wereld is er een hype dat ook hele hoge frequenties moeten worden weergegeven, soms wel tot 40000Hz. De realiteit is dat hier in de meeste muziek niet zoveel relevants gebeurt. Analoge FM radio gaat bijvoorbeeld maar tot 15000 Hz en daar klaagt niemand over. Onze tip: gewoon neutraal laten meelopen, 0 dB op de equalizer.


Bovenstaande instellingen kunnen wat 'licht' klinken in een lege zaak. Daarom zul je er niet gemakkelijk voor kiezen.
En sommige puristen vinden dat je ook niet zo sterk moet ingrijpen op de muziek. Daar zit iets in. Maar die muziek was ook nooit bedoeld voor afspelen in een kakefonie van geluid. Waarbij bovendien de akoestiek in een mensenmassa voor een vervelende verdoffing van het geluid zorgt. In die situatie kan zowel de muziek als het gezellig gekeuvel van publiek wel wat hulp gebruiken. De afwijkende klankkleur is dan echt functioneel.

Als de sound met publiek erbij te dun blijft klinken moet je daar natuurlijk wel iets aan doen: Probeer eerst wat extra bas (>0 dB) en breng vervolgens de instellingen geleidelijk terug richting neutraal (met verhoging van mid-laag als laatste stap en alleen indien nodig). Beoordeel de klank overal in de zaak. Want van plaats tot plaats kan de klank verschillen.

> Terug